onsdag 18 maj 2011

Som fisken i vattnet!!!

En bra dag börjar snart vara till ända. Dagen inleddes dock med lite små ångestbekymmer, men jag gjorde upp med ångesten innan klockan hade slagit 10. Jag såg på klockan och tänkte att jag har ju hela dagen på mig att göra något roligt, nu får ångesten vika hädan. Positivt tänkande!!

Så jag kom på iden att träna lite idag, efter en stunds funderande blev det simhallen. Jag hade bestämt mig för att köra ett hårt pass för att se hur kroppen reagerade. Jag simmade först 200 meter i rätt så hård fart, sedan körde jag 2*50 meter crawlspark med 1 minuts vila + 2*50 meter bröstsims spark med 1 minuts vila och till sist 25 meter crawl spark + 25 meter bröst simspark +25 meter crawl spark + 25 meter bröst simspark. När jag tränar sparkar brukar jag hålla en flytplatta med raka armar framför mig. Efter sparkträningen tränade jag också lite armtag, jag satte plattan mellan benen så att benen skulle hållas flytande. Och så tränade jag bröstsims armtag 2*50 med 1 minuts vila. Efter det simmade jag 100 meter och avslutade med lite hoppövningar i vattnet. Eftersom jag ännu är svagare i vänstersida så brukar jag hoppa lite i vattnet. Jag hoppade: 1*50 vristhopp, 2*50 enbenshopp båda benen + 2*50 högt enbenshopp båda benen.

Detta rehabliterings program(som jag komponerat själv) brukar jag köra när jag är i simhallen. Första gången jag körde på lite hårdare. Men det straffade sig en aning..när jag hade simmat ner och steg upp ur bassängen pumpade mjölksyran i hela kroppen och det vara bara att gå in på toaletten och spy av mjölksyran. Det tog en stund förrän jag repade mig..men det var det värt. Det goda var att jag kunde plåga kroppen för första gången sedan jag blev sjuk. Och fast jag vet att jag knappast kommer att bli tävlingsidrottare igen så försöker jag att komma i form igen.

Så nu märker jag att börjar förstå mig på hur både huvudet och kroppen fungerar för tillfället..eller rättare sagt jag accepterar väl att det är som det är och försöker bli i skick igen. Och som jag skrev i ett tidigare inlägg jag börjar hitta väggen tillbaka.

Imorgon pausar jag med min "fysiska rehbalitering" och återgår till mina möbler som får stå för den "psykiska rehabliteringen". Kroppen behöver vila imorgon..eftersom ett sådant pass som jag körde idag betyder att jag fick vila resten av denna dag. :) Jag klarar ännu inte av så stor belastning och så mycket aktiviteter. Men jag är ju sjukskriven för att vila upp mig, och får ta det i den takten jag klarar av det. Så länge jag förstår att göra det, men det är ju bara upp till mig själv.

Ha en trevlig onsdagskväll! :)

/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar