söndag 15 maj 2011

En liten paus och konfrontation med fobierna.

Eftersom bloggen fick tekniska problem i torsdags/fredags så passade jag att ta en liten paus med blogg skrivandet under helgen. Jag tog också en liten paus i övrigt och spenderade helgen vid systers villa. Jag hade inte planerat att ta det lilla avbrottet men när jag besökte syster på fredags eftermiddagen blev det så att jag åkte med till villan och kom hem idag. Det var otroligt skönt att vara vid vattnet, andas frisk luft, vara utan dator och knappt svara i telefonen. Vi hade räffstalko under gårdagen. Det var skönt att i jobba i lugn takt utan någon stress eller under något tidsschema. Jag orkade hur bra som helst. Under dessa dagar har jag varit lugn och ångest och panikkänslorna har inte härjat med mig, om man bortser från morgnarna då de alltid vill komma. Men jag kunde hantera dem.

Fast jag har mått bra i helgen så finns det vissa saker som jag får jobba med, saker som kan ställa till det i det vardagliga. Som inte gjort det tidigare. Tex min klaustrofobi, som jag inte haft tidigare. Det betyder att jag numera hamnar att ställa krav på min omgivning som hamnar att rätta sig efter mina behov. Det har den aldrig behövt göra tidigare. Tex när jag skall sova. Eftersom jag nu lider av klaustrofobi kan jag inte sova i ett litet sovrum och absolut inte sova med huvudet bort från dörren. När jag sover vid systers villa brukar jag alltid sova i samma sovrum, ett litet sovrum med två sängar. Men nu hamnade jag att sova mitt på golvet i det stora rummet på en madrass. Jag kan heller inte sova nära någon annan för tillfället men jag måste veta att någon annan är i samma rum/byggnad.

Jag har heller inte varit känslig för kyla/värme på det sätt som jag är nu. I går kväll när vid badade bastu vid villan så tog vi oss ett dopp i det kalla vattnet Jag stormade i vattnet som dom andra men när jag kände det kalla vattnet fick jag panik och sprang in i bastun..men det var bara att gå ut tillbaka för min andning var så fucked upp. Efter att ha suttit på bastutrappan en stund gick det bättre igen. Men jag trotsade dilemmat och gjorde ett nytt försök en stund senare och nu gick det bättre när kroppen var beredd på den helvetiska kylchock den utsattes för. Jag vet att många människor kan reagera på det här sättet när dom badar i kallt vatten. Men jag har aldrig reagerat på samma sätt tidigare.

Vissa av dessa saker kommer jag säkert att få lära mig att leva med, medan andra lättar efter tiden. Men det är just det jag försöker lära mig just nu..att lära mig leva med det, på ett smidigt sätt.

Som sagt helgen har varit skön..tack alla inblandade. Ni är ett stort stöd för tillfället. Speciellt för att ni tar mig som jag är för tillfället och accepterar läget. Tusen tack.

I kväll blir det spännande..Finland-Sverige i Vm-Finalen. Tummarna hålls ju förståss för lejonen. :)

/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar