lördag 30 april 2011

Det som inte syns det finns inte!!

Så kan det vara. Det sägs ju att syns man inte finns man inte. Att vara utbränd eller att ha psykiska problem syns inte alltid på utsidan. Jag vet att det inte i nuläget syns på mig att jag är sjuk. Till synes är jag den Andreas jag alltid varit. Kläderna är de samma,håret innehåller ozonförstörande medel och jag luktar som en hel parfymbutik. Som jag alltid gjort. Men insidan är sönder. Sedan jag blev sjuk har jag mött mest förstående reaktioner, folk har visat hänsyn. Men jag har också mött en del människor som inte förstått allvaret eller kunnat förstå varför jag plötsligt är obekväm i situationer som alltid varit bekväma för mig. Jag förstår båda delarna. Innan jag blev utbränd kunde jag inte föreställa mig hur det var eller hur jävla illa man kan nå. Jag har aldrig varit på botten tidigare.

Att bemöta en människa som ser helt normal ut på utsidan men mår dåligt på insidan är inte lätt. Jag har inga bra svar på hur det rätta sättet att bemöta en sådan människa är. Men i mitt fall har jag uppskattat när mina medmänniskor har varit som vanligt. Jag har inte behövt ömkan eller att folk skall tycka synd om mig . Jag har behövt att folk har varit sig själva och funnits där. Och jag har haft turen att ha sådana människor i min närhet. Min familj har tagit min sjukdom på rätt sätt likaså mina vänner och jobbarkompisar. De har accepterat att jag är sjuk och visat att de tycker om mig och bryr sig om mig fast jag är sjuk. Det är en stor bidragande orsak till att jag kommit så pass långt på rätt så kort tid. Jag är också tacksam över alla fina kommentarer och uppmuntrande ord jag fått här på bloggen och FB. Det hjälper mig på min väg tillbaka.

Idag har jag fått bevis på just detta. Jag hade en trevlig stund på eftermiddagen med en god vän som bara var sig själv och visade att vederbörande bryr sig genom att ge av sig själv. Jag hade en trevlig kväll med syster,systerson,systerdotter och respektive som också var sig själva och accepterar att situationen är som den är. Utan allt detta hade det varit svårt. Jag är lyckligt lottad.

Med min rubrik "Det som inte syns det finns inte" syftar jag på att det kan vara svårt att bemöta människor som är sjuka men inte ser sjuka ut. Men jag tror att det viktigaste är att finnas till och bara vara sig själv. En sjuk människa behöver inte höra hur sjuk den är ..för det vet man oftast själv. Det man behöver är närvaro,trygghet och vänskap.

Jag tackar er alla som stöder,hjälper och finns till för tillfället. Det betyder mera än jag kan uttrycka i ord.

/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar