tisdag 26 april 2011

Tillbaka till vardagen.

Efter en underbar påskhelg med underbara människor kom vardagen tillbaka idag. Att spendera några dagar och andas lappluften gjorde väldigt gott. Ingen stress, inga måsten. Bara att vara, något jag hade glömt bort hur det var. Men under söndagen när vi var och pimplade så kände jag mig otroligt lugn och trygg i mig själv för en stund. Det var så otroligt befriande och rofyllt att sitta på isen och bara vara.

Som sagt idag kom vardagen tillbaka. Jag intalade mig själv när jag gick och lade mig i gårkväll att jag skulle vakna lika lugn och rofylld som jag kände mig när jag kröp under täcket. Jag var lugn när jag vaknade och jag mådde bra. Så jag bestämde mig för att uträtta tre olika saker idag. 1. Hämta sjukintyg från företagshälsovården 2. Besöka simhallen. 3. Besöka jobbet för att lämna in mitt sjukintyg. Alla tre sakerna blev uträttade. Även om jag fick hämta andan och programmera om hjärnan varje gång jag steg ur bilen på de respektive ställen. Eftersom jag blir nervös när jag skall gå in någonstans..men när jag kommer innanför dörren så känner jag mig lugnare. För varje gång jag kommer in någonstans utan att ha hyperventilerat eller fått panik så känns det som en seger. Nåväl..jag kom mig in på alla tre ställen. Jag var dock lite nervös när jag skulle föra in mitt sjukintyg till jobbet. Men..det gick bra och jag passade för första gången på att promenera runt och hälsa på jobbarkompisar som jag inte träffat på sju veckor. Jag fick en del kramar och glada miner när jag uppenbarade mig ,vilket gjorde det hela mycket enklare. Under tiden jag var på jobbet kändes det bra. När jag kom hem gick jag och lade mig en stund och vaknade och trodde att världen skulle gå under. Tydligen hade hjärnan fått ta emot för mycket på för kort tid och hann inte med. Men jag redde upp ångest attacken och efter att ha lugnat ner mig mådde jag bättre även om hela mitt väsen var i uppror.

Men även fast jag reagerar på detta sätt så känner jag det som ett steg framåt. Jag klarar av att befinna mig på de olika ställen och hantera att det känns obehagligt. Även om jag får obehagskänslor efteråt. Men jag klarar i alla fall av det nu. Det jag har svårt för just nu..är stressade situationer. När det blir stressigt så strejkar hjärnan..en hjärna som alltid varit väldigt stresstålig. Nu vill den inte ens höra ordet stress.

Men resan till lappland gav mig mycket..och denna vecka skall jag verkligen försöka hitta lugnet, det lugn jag fann i lappland. Min sjukskrivning blev förlängd till 15.5, jag behöver den tiden..kanske mer. Jag har kommit så långt så att jag förstått att jag behöver tid för att läka, för att så småningom komma tillbaka till den riktiga vardagen.

/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar