onsdag 13 april 2011

Papper,papper och åter papper.

När man är utbränd skall man ju ta dagen som den kommer och inte stressa men man bör ändå hålla sig aktiv så att hjärnan får öva sig på att bli aktiv igen..Så sägs det. Så jag tänkte att jag skulle aktivera hjärnan och gymnastisera den lite idag. Det vill säga jag dök ner i den pappersoreda som fanns i min lägenhet. Onödiga papper som har samlats under åren som jag bara har lagt undan i lådor,skåp och andra skrymslen. Allt för att det inte skulle synas att jag inte orkat reda upp dem. Redan när jag hade sorterat första lådan hade jag hunnit hyperventilera, kallsvettas och önska att jag inte börjat med eländet. För det första blev jag påmind om all den kaos jag har levt i. För det andra bannade jag mig själv att jag inte har ordnat upp viktiga och oviktiga papper. Pappren var nämligen i en sådan röra att hade jag varit pedant hade jag kolat vippen. Men efter första lådan var klar samlade jag mig . andades som psykologen har lärt mig och började tänka i positiva banor och tog itu med andra lådan. Den andra lådan bestod av gamla träningsprogram och träningskommentarer..jag lugnade mig en aning..fast jag har stressat, och gått på högvarv och dessutom haft oordning på mina papper har jag åtminstone tränat ordentligt Tredje lådan var lättare för där rök allt innehåll i påsen som skulle till pappersinsamlingen. Fjärde lådan var igen jobbigare..den representerade innehåll från mitt liv de tre senaste åren. Lådan var som mitt liv har varit..proppfylld och oorganiserat. Efter fyra ganska olika lådor var lådhelvetet avverkat. Jag var svettig och halv ostabil. Men det var bara början.

Jag gick till mitt "klädskåp" i sovkammaren och stängde dörren lika fort som jag öppnade den. Tänkandes att nu får det vara bra med hjärngymnastik för i dag. Men dörren till skåpet kom upp av sig själv och ut ramlade en påse med just det ..papper. Så jag antog att det var någon där uppe eller där nere eller någonstans mittemellan som tyckte att pappren skulle bli sorterade just idag. Så jag fortsatte med klädskåpet. Det var aningen slitsamt..i det fallet hade jag svårt att avgöra om jag skulle kasta eller inte kasta. Jag kan ju ha nytta av dessa papper eller kanske jag inte har någon nytta av dessa papper. .Till sist brände jag propparna på mig själv och kastade allt som kom in min väg. Och skönt var det. Jag rensade bort mycket papper, men det kändes som jag rensade bort många negativa tankar också genom att låta pappren flyga sin väg.

Jag tror att det kan vara bra att rensa bort ett och annat från det förflutna. Precis som med pappren så är det ju ett och annat som inte går att kasta. Men kan man inte kasta det så är det ju antagligen något man behöver. Så också med det som finns i ens liv.

Som ni hör har jag varit aktiv idag,,nu just känns 2 timmars aktivitet på en dag riktigt tillräckligt, Men någonstans skall man börja.

Imorgon skall jag bege mig ut med min far och kolla på fåglar i arla morgonstund. Jag och min far är dock lite oense om vad som är arla morgonstund. Men han har rätt i att skall man bonga fåglar så skall man göra det från tidig morgon. Så nu blir det att söka efter sömnen om jag överhuvudaget skall komma mig upp i den arla morgonstunden.

/Andreas

2 kommentarer: