lördag 20 april 2013

Det finns något gott i allt!

De orden hörde jag många gånger under min sjukdomstid! Det var ord jag inte trodde på. Jag hade ju förlorat allt. Jag hade förlorat mig själv ingen kunde älska mig längre, jag hade förlorat idrotten på alla sätt och vis, jag var inte värt något mer. Jag hade sumpat mitt jobb,jag kunde inte prestera,

Men efter alla psykologbesök,piller och sammanbrott kom jag tillbaka. Till ett nytt liv. Jag hittade kärleken ..någon kunde faktiskt älska mig. Jag förlorade det jag hade i idrotten men sparade det som ett fint minne och kom tillbaka i en annan form, jag sumpade inte mitt jobb jag kom bara tillbaka mycket sundare.

Och jag hittade en ny hobby..nämligen musiken. Sången. Jag sjöng i kör som tonåring. Men slutade som 16 åring och efter det vilade min röst i 15 år tills jag sjöng till min fru på vårt bröllop sommaren 2012.Sedan började jag ta sånglektioner i Januari 2013 och förra helgen gjorde jag mitt första officiella framträdande med låten Lady in red av Chris De Burgh och fick beröm. Innan jag gick upp på scenen tänkte jag tillbaka exakt två år och befann mig själv som ett litet knytte. Ett knytte som hade ångest och social fobi och inte vågade visa sig för folk. Det var en av orsakerna till att jag började ta sånglektioner. För att jag hade drabbats av plötslig social fobi. När jag började ta sånglektioner i januari var det svårt att sjunga inför min sånglärare men det blev bättre gång för gång. Och mitt mål var att efter några månader stå inför publik och göra ett framträdande och det blev sanning förra helgen. Jag njöt av de 4 minuter jag stod uppe på scenen och sjöng. Det var en seger. Segern var inte att jag fick beröm utan att jag klarade av det och var nöjd med mig själv. Sången har varit en terapi för mig, jag har hittat en hobby som inte tar över mitt liv. Jag satsar på sången men jag satsar inte 100% på det som jag gjorde med idrotten. Utan jag gör det för att det får mig att må bra.


Jag vill också lyfta fram min duktiga sånglärare som har hjälpt mig otroligt mycket och som fått mig att tro på mig själv. Det är väldigt viktigt när man mistat det självförtroende man en gång hade.


Det finns något gott i alltt. Som min kloka och underbara mor sa åt mig en gång.. Stängs en dörr öppnas alltid en ny.

/ Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar