tisdag 6 november 2012

Hur undviker man utbrändhet?

Hur undviker man att bli utbränd? Hur kunde jag ha gjort för att ha sluppit bli utbränd? Det är en fråga jag har ställt mig några gånger. Men jag har aldrig kunnat ge mig själv ett vettigt svar. För jag var ju inte medveten om att jag höll på att bli utbränd, jag var inte ens medveten vad jag höll på med. Och vad jag har förstått så är det så för dom flesta.




Många frågar mig hur man vet att man håller på att bli utbränd? Och det roliga är att fast jag blev ordentligt utbränd, så kan jag inte svara på den frågan. För jag ignorerade alla varningssignaler. Nu såhär efteråt så vet jag att jag har haft alla de varningsingnaler som är typiska att ha. Men jag skyllde det på annat..jag ljög för mig själv. Vilket jag inte var medveten om då. Så i mitt fall kan jag inte se att jag hade kunnat göra något annorlunda...just då.




Men ändå så vet jag nu , hur jag skall göra för att inte hamna där igen.Men detta är ju för mig personligen,

Här kommer några punkter som jag gjorde tidigare och som ledde till att jag blev sjuk.Och det är punkter som jag avråder att andra att göra. *= Då += Idag

* Låg vaken på nätterna och tänkte på jobb.Jobbade nattetid vid datorn.
+ Jag sover på nätterna och tänker på jobbet mellan 08.00-14.00

* Steg upp mitt i natten och for till jobbet och jobbade.
+ Stiger upp kl 7.00 och börjar jobba 8.00

* Hade med mig arbetstelefon hem och svarade på jobb relaterade samtal.
+ Arbetstelefon lämnar på jobbet när jag går hem.

* Undvek kaffepauser och hade på sin höjd 5 minuters matpaus.Det som var längre tog bara bort värdefull arbetstid.
+ Har löjligt långa kaffepauser och matpauser.

* Var alltid kontaktbar även när jag satt på wcn eller dushade.
+ Är kontaktbar i jobbet och på fritiden när jag själv känner för det.

* Alla kunde räkna med mig.Jag ställde alltid upp.
+ Jag ställer fortfarande upp men det egna livet prioriteras.

* Jag trodde att jag var oersättlig och att var jag borta från jobbet så vinkade hela byggnaden.
+ Jag vet att byggnaden står kvar fast jag är borta en hel vecka.

* Jag hörde på alla andras åsikter om mig själv och levde därefter.
+ I så har jag insett att det är efter mina egna åsikter och värderingar jag måste leva.

* Gjorde jag ett misstag så var jag en misslyckad människa.
+ Gör man misstag så lär man sig något av det.

* Tog ofta på mig andras misstag.
+ Var och en får stå för sina egna misstag.

Så tycker jag om de saker jag gjorde till mig själv!



Detta är punkter som jag har jobbat med tillsammans med min psykolog. En psykolog som borde få Finlands vita ros. Hon har gjort underverk med mig.


Jag kan inte riktigt svara på min egen rubrik. Men såhär svarar http://www.arbetsliv.se/att-undvika-utbrandhet på den frågan.



Hur undviker man utbrändhet?


Då känslor av utbrändhet börjar komma, är det vanligt att fokusera på kortsiktiga lösningar, som att ta en semester. Även om detta säkert hjälper, är lättnaden oftast tillfällig. Du måste också fokusera på strategier som kommer att ha en djupare effekt och skapa bestående förändring.

Låt oss titta på vilka strategier som du kan använda för att undvika utbrändhet:

1. Arbeta med syfte

2. Utför en jobbanalys

3. ”Ge” till andra

4. Ta kontroll

5. Motionera regelbundet

6. Lär dig att hantera stress







/ Andreas











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar